Motivating Students To Be Autonomous Learner through Learning Portfolio in Learning English
ABSTRACT
Imelda Mallipa. 2013. Motivating Students to be Autonomous Learners through Portfolio in
Learning English. (Supervised by Djamiah Husain and Sukardi Weda).
This research aimed at 1)
investigating to what extent students become autonomous learners through
learning portfolio, 2) describing students’ motivation to be autonomous learners
through learning portfolio in learning English.
The design of this research is a
descriptive one. The Population of this research is the year eleven students of
SMAN 1 Sesean which consist of 82 students. The Samples are 16 students which
chosen randomly. This research uses three kinds of instruments; they are
questionnaire on autonomous learners, questionnaire on students’ motivation,
and students’ portfolio.
The result of the data analysis showed
that that 1) the year eleven students categorized into good level of autonomous
learners. It was proved by the findings of students’
mean score which was 85.13. It was interpreted into the category of autonomous
learners and categorized into good level.
The students had good ability to learn English in their own way through
determining goal, planning activities, searching and choosing learning
resources, documenting their learning process, and evaluating their learning. Students
are able to be autonomous learner but they are not fully autonomous learner.
They are still in the preliminary (reactive autonomy) step toward proactive
autonomy. 2) The year eleven students of SMAN
1 Sesean were strongly motivated to be autonomous learners by documenting
their learning process into portfolio and making reflection about what they
have learnt. It can be seen from their interest
to set goal, plan and act according to their goal, select materials which are
suitable for their ability and interest, manage their time to learn English
outside the classroom, document their learning process into portfolio, and
evaluate their learning process. It was proved by the mean
score which was 42.9. It was interpreted into motivation category and considered
as motivated.
ABSTRAK
IMELDA MALLIPA. 2013. Memotivasi
Siswa Menjadi Pebelajar Mandiri Melalui Penggunaan Portofolio dalam Belajar
Bahasa Inggris (Dibimbing
oleh Djamiah Husain and Sukardi Weda).
Tujuan
penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui sejauh mana siswa menjadi pelajar
mandiri melalui penggunaan portofolio dalam belajar bahasa Inggris (2) untuk
mendeskripsikan motivasi siswa menjadi pebelajar mandiri melalui portofolio
dalam belajar bahasa Inggris.
Penelitian ini
menggunakan metode deskriprif. Populasi pada penelitian ini adalah siswa kelas
XI SMAN 1 Sesean yang terdiri dari 82
siswa. Sampelnya adalah 20% dari total populasi yaitu sebanyak 16 siswa .
mereka dipilih secara acak.Penelitian ini menggunakan 3 jenis instrument, yaitu
kuesioner tentang belajar mandiri, kuesioner tentang motivasi siswa menjadi
pebelajar mandiri, dan portofolio yang dibuat siswa.
Hasil penelitian
menunjukkan bahwa 1) siswa kelas XI SMAN 1 Sesean memiliki
kemampuan yang baik untuk menjadi pebelajar mandiri. Data tersebut
dibuktikan dengan nilai mean skor dari kuesioner tentang belajar mandiri yaitu 85.13. nilai tersebut dapat di interpretasikan ke dalam kategori baik untuk
menjadi pebelajar mandiri. Siswa
memiliki kemampuan yang baik untuk belajar mandiri dengan menentukan tujuan
belajar, merencanakan kegiatan-kkegiatan pembelajaran, mencari dan memilih
sumber belajar, mendokumentasikann prosess belajar, dan mengevaluasi cara
belajarnya. Siswa mampu menjadi pebelajar mandiri, akan tetapi mereka tidak
sepenunya dikategorikan sebagia
pebelajar mandiri. Mereka 2) siswa
kelas XI SMAN 1 Sesean termotivasi belajar mandiri dengan mendokumentasikan
proses pembelajarannya dan dengan dengan merefleksikan apa yang mereka telah
pelajari. Hal tersebut dapat dilihat dari ketertarikan siswa untuk menentukan
tujuan belajarnya, merencanakan aktivitas-aktivitas belajarnya serta melakukan
aktivitas-aktivtas yang menunjang tercapainya tujuan belajar mereka, memilih
materi yang sesuai dengan minat dan kemampuan mereka, mengatur waktu
untuk belajar di laur kelas, mendokumentasikan proses belajar mereka kedalam
portofolio, dan mengevaluasi cara belajarnya. Data tersebut dibuktikan dengan
nilai mean skor dari kuesioner tentang belajar
mandiri yaitu 42.9. nilai tersebut dapat di
interpretasikan kedalam leve termotivasi.
Comments
Post a Comment